Stretching time


Kvelden var kommet og Victoria Jazzscene skulle få besøk at Chris Dave og hans band Drumhedz. Da jeg tok mine første, og svært så ydmyke skritt inn på Victoria Jazzscene den 28. okt, kjente jeg mildt sagt på nervene. Jeg skulle treffe trommeslageren som har revolusjonert instrumentet trommesett. Mannen som omtales med ord som ‘my worst nightmare’ og ‘the most dangerous drummer alive’ av hiphoplegenden ?uestlove.


Trommer.no traff Gary Novak en uke etter Chris og fortalte om konserten. Gary bare ristet på hodet og sa: - Den mannen forandrer alt!

Kort om meg:
Jeg er tredjeårsstudent ved poputdanningen på Westerdals ACT Oslo. Her studerer jeg slagverk og popmusikk. Dette møtet med Chris Dave er en del av undervisningsopplegget hovedlærer Lage Thune Myrberget har lagd for oss. Det handler om å møte en av sine musikalsk forbilder og få noe meningsfult og faglig ut av det. Alle slagverkstudentene får forskjellige forbilder. Vi gjør grundig research, trening i journalistisks teknikker, stilistisk analyse og produserer materiale som deles med hele landet gjennom Trommer.no. Lage var med meg hele veien og sto for filming og redigering av multimediematerialet. Dere kan lese mer om undervisningopplegget på Lage sin trommetrener-blogg 

Møte med Chris
Det var en relativt lun stemning blant bandet da vi ankom lokalene til souncheck. Vi hilste på Chris og gutta i bandet. De skulle først få orden på trommesett og lyder. Så skulle vi få tid til et intervju med Chris.

Det skulle vise seg at opprigg av trommesett ikke var gjort i håndvending. Chris og gutta i bandet brukte mye tid på detaljer i lysjekken. Valg av tamburin, plassering av woodblocks, oppheng av spiral cymbaler og stemming av divers skarptrommer.

Oppsettet til Dave er en opplevelse i seg selv. Det består av et hav med skarptrommer (vi telte fem), en 14x20 kick og de nå berømte spiral-crashene på hver side. Dave hadde også en hihat av typen stor (rundt 18’’), og ble styrt av et remotestativ.

Alle trommene var denne gangen hentet fra det etterhvert så rikholdige utvaget av trommer på Nasjonale Jazzscenen.  

Men det er ikke bare utvalget av trommer som er utradisjonelt med Chris. Selve utseendet er også spesielt med det lange spiralcymbalene på hver sin side.

Chris: - We’re trying to sculpt something here, sa han da vi snakket med han under oppriggingen.

Innimellom praktisk organisering og skruing av lyd glimter Chris til med sine unike fraser og rytmiske utbrudd. Når han sjekker balansen på trommene blir det satt igang grooves som gjør at vi bare må riste på hodet. Det er en touch og intensitet som skaper store forventninger til kveldesns konsert. 

Vi filmet en del underveis i lydprøvene og her kan dere få kjenne litt på stemningen som utspant seg foran øynene våre. 

Stretching time
Tidsskjemaet tilsier at artistene skal spise middag kl 19:00. Konserten starter 21:00. Uten roadmanager ble det bandleder Chris som hadde ansvaret. Han var ikke interessert i at gutta i bandet skulle spille på full mage. De droppet derfor mat kl 19:00 og fortsatte med lydprøver. Klokka nærmet seg 20:00. Da skal dørene åpnes, men Mr. Davis var ikke klar. 

Det ble klart for oss at et intervju FØR konserten ville bli vanskelig. Så mens vi smakte på kaffen fra Nasjonale Jazzscene diskuterte Chris og lydmannen over hvorvidt doubler-effekten på saxen skulle ligge oktaven over eller under direktesignalet. 

Så ble Kl. 20:20. Dørene ble åpnet og Chris trengte ro frem til konsertstart. 
 

Høye forventninger
Men bruddstykkene fra lydprøvene varslet om en heftig konserten. Vi har alle sett Youtube-klipp med Chris Dave & The Drumhedz, men å oppleve dette i levende live skulle bli noe helt annet.

Vårt møte med sannheten i denne slagverkerens trommespill ble fullstendig overveldende, og med en lynskarp presisjon klarte bandet å bøye tid og rom til sitt eget forgodtbefinnende. Det ble en magisk kveld på Victoria Jazzscene. Fullsatt av måpende blikk og vidåpne ører. Dette ble en kveld som blir husket.  

Vi satt på første rad med eget bord og hadde det best tenkelige innblikket på Chris. Alle detaljer ble fotografert i minnet, men disse bildene fra Franscesco Saggio kan gi et lite glimt av hva vi fikk oppleve. 


Etterspill
Etter konserten fikk vi takket Chris for en fantastisk konsertopplevelse og kastet inn noen raske spørsmål. 

Trommer.no: - Hvordan går det med det nye albumet ditt?
Chris Dave: - Albumet er ferdig innspilt, og vi kan vente det i løpet av april i 2015.

Trommer.no: - Hvordan vil du beskrive musikken?

Chris Dave: - Det er umulig å forklare. Ingen har gjort noe liknende tidligere. ‘You can’t just play the same thing people have been playing for the last 30 years’, sier han han med et underlig smil.

Når man hører hvordan Drumhedz opptrer i en live situasjon, er det vanskelig å betvile at vi kan vente oss nye overraskelser på det kommende albumet.

Lydmannen “spiller bandet”
Vi fikk også en prat med bandets lydtekniker, Ben Kane. Han var i Norge for et år siden med Chris og D´Angelo. Til daglig driver han plateselskapet Fossa music i NY og jobber med artister som Snoop Dogg, Chris Dave, Al Green og The Roots. 

Ben: - Jeg trives best i studio med artister og større produksjoner. Om jeg først skal gjøre noe på veien må det være noe jeg tror på.

Chris er blant annet kjent for bruk av effekter på trommene sine. Det viste seg å være Ben som styrte disse effektene.   

Ben: - Jeg kjenner bandet og Dave så godt at det hele går på rent instinkt. Blant annet sender jeg en delay på "left side"-skarpen og en phaser (!!) på en av spiral-crashene.

Det er også Ben som har jobbet med den nye plata til Chris. Han gleder seg til plata slippes og folk skal få høre.

Ben: - Det er musikk på den plata som ingen har hørt maken til før.

Trommeslagere i sjokk:
Trommer.no hadde eget bord ved scenekanten og da det var få minutter igjen til konsertstart så vi Kim Ofstad bak i lokalet. Vi vinket han frem til oss så den siste plassen ved bordet ble fylt opp. 

Når konserten var over var Kim klar og tydelig i sin analyse av opplevelsen: - Slik blir det når du har hiphop i ryggraden og jazz i hjertet! Det blir en rå galskap som ingen andre har; sa Kim.  

Tobias Ørnes Andersen (Marion Ravn og Shinning) satt også sammen med oss. Det han så gjorde inntrykk. 

Tobias: - Jeg likte konserten. Jeg har aldri sett han live før. Jeg har kjent til Chris Dave i noen år og hørte mye på Black Radio av Robert Glasper da den kom ut, men dette var overveldende. 

Trommer.no: - Hva slags band og musikk er dette Tobias? 

Tobias: - Det er et endeløst øs av råskap og ville idèer. Dette er ikke et band som passer på at alle får "nok plass", og luft i lydbildet. Det forløser seg når de går til fete og skakke hip hop groover. Da får jeg tydelig assosiasjoner til J. Dilla - som jeg er veldig fan av.

Trommer.no: - Hva er det du biter deg merke i ved spillet til Chris?

Tobias: - Det er et veldig frisk pust i R&B/sould/Hiphop tromming. Han spiller mindre "kvantifisert" i rette 16 deler og trioler. Også er soundet hans mer "lo fi", som igjen blir en Dilla/Questlove referanse for meg.


Vi kan bare si oss enige og gleder oss til neste anledning til å høre han. Og da håper vi også på bedre tid til å høre mer fra Chris om hva han tenker om egen karriere, tromemspill og videreutviklingen av jazz - slik vi kjenner den. 

Takkeliste 
Nok en gang skal Trommer.no takke alle ansatte på Nasjonale Jazzscene. Uten deres positive innstilling og tilrettelegging for intervjuer og artistmøter hadde jobben blitt mye mer vanskelig. Takk til Chris og gutta i bandet som lot oss oppleve planlegging av en magisk konsertopplevelse. Takk til fotograf Fransesco Saggio som delte sine flott bilder fra konserten med oss. Og til slutt Takk til alle på Trommer.no som leser og deler dette på sosiale medier! Det betyr utrolig mye at dere deler artiklene vi skrive og at det blir lest og forstått av musikere i alle aldre.

Vi ser frem til neste møte med Chris Dave.

 

Produkter i shoppen

Facebook venner

YouTube klipp


Trommer.no - gjør deg bedre

Motta Slagverknytt