Spontan uforutsigbarhet

bendik_portrett_1
Den 22. mars 2012 fremførte Alex Gunia og Bendik Kjeldsberg en noe spesiell slagverkkonsert i Oslo. Det var ingen publikumere, men kameraene sto på. På denne måten skulle musikken få anledning til å finne sitt publikum i ettertid. For oss slagverkere er det spennende å høre litt mer om hva komposisjonsstudent og slagverker Bendik Kjeldsberg tenker rundt dette prosjektet.   

Lage:
- Fortell oss litt om din bakgrunn som slagverker og komponist!
Bendik: - Jeg startet å spille trommer da jeg var fem år gammel og har siden da spilt i mange forskjellige band og prosjekter. Fra rølpete garagerock innom matematisk prog-metal til jazz og impro. Jeg føler meg ikke komfortabel med bare en sjanger så derfor ønsker jeg å gjøre mye forskjellig. Via Horten Jazzklubb hvor min far er styreformann og arrangør har jeg opplevd utrolig mange bra konserter og møtt landets mest hyggelige og inspirerende musikere. Dette har virelig inspirert meg til å drive på videre! 

Jeg begynte å skrive musikk til band mens jeg ungdomskolen. Da gikk det mest i alternativ rock, jazz og elektronikk. Jeg laget også musikk til noen kortfilmer og gjorde spillejobber med kun trommer. Nå tar jeg en bachelor i komposisjon på Musikkhøgskolen og sjonglerer tiden min mellom konserter og tolvtonelekser. Jeg jobber med en ny plate med bandet mitt Shimmering og skal være med produsent/produsere Synne Sanden sin neste plate sammen med kompis og bandkollega Lars Fremmerlid.

bendik_utstyr_1_500
Elektronikk er blitt en stor og viktig del av det lydbildet slagverkere hører i dag. Enten som rene erstattere av akustiske trommer eller som elektronsik bearbeidelse av akustiske lyder mens man spiller. Bendik har jobbet med elektronikk og slagverk lenge og er blitt inspirert til å komponere med dette.

Lage:
- Hvordan ble prosjektet til?
Bendik: - 300 Acting Spaces er prosjektet til Alex Gunia hvor han utforsker ulike måter å drive med live-elektronikk. Han skal, i løpet av 2012 – 2015 spille konserter med ulike musikere av ulike genre. Dette skal foregå i Oslo, Berlin, New York, Beijing og Tokyo. (Les mer om prosjektet på http://300as.com/project/concept/300as/)

Jeg hadde Alex som lærer da jeg tok et deltidsstudie (Live-Electronics) på Musikkhøgskolen. Så inviterte han meg med på prosjektet, noe jeg selvfølgelig takket ja til! Vi gjorde to konserter, en med bare oss to og en hvor Sigurd Ytre-Arne ble med på live visuals. Jeg skal også spille med Jo Berger Myhre senere i sommer. 

bendik_utstyr_2_500
Det krever mye prøving og feiling for å ende opp med et så komplekst instrument som det Bendik spiller på her.

Lage:
- Hvordan forholdt du deg til prosjektet som musiker og komponist?
Bendik: - Jeg forholdt meg til prosjektet, 300 Acting Spaces, som en utøvende musiker som prøver å tenke kompositorisk på det han gjør… Siden hele konserten var improvisert krevde det en enorm tilstedeværelse. Dette spisset sansene og ga mye tilbake føler jeg. 

Jeg er veldig glad i spontaniteten og uforutsigbarheten som oppstår når man improviserer. Jeg prøver å ta med meg noe av dette når jeg skriver musikk også.

Da Sigurd Ytre-Arne var med på den andre konserten prøvde jeg å tilpasse meg det som skjedde visuelt også, noe jeg følte var ganske så krevende men samtidig veldig givende. 

Lage:
- Hvordan ser du på resultatet nå - etterpå? 
Bendik: - Jeg er ganske fornøyd med resultatet. Jeg føler vi var inne på en del kule ting, og skapte flere spennende lydbilder. Siden det hele var improvisert så prøver jeg å la være å se på det vi gjorde som en lang komposisjon, men heller merke meg det jeg synes fungerte bra, og det som fungerte mindre bra. 
I etterkant har jeg brukt flere samples fra konserten i egne komposisjoner. 

bendik_alex_utstyr_3_500
Her ser dere den eletronsike - og instrumentet - riggen til Alex Gunia.

Lage: - Hvordan vil du si komposisjon påvirker ditt trommespill - musikalsk? 
Bendik: - Jeg har begynt å tenke mer helhetlig på trommespillet mitt. I stedet for å øve inn alle de kule fillsa og “loope” innøvde groover, så prøver jeg heller å se hele lydbildet, kanskje som en tredjeperson, og lytte til hvordan alt låter som en helhet. Så prøver jeg å tilpasse trommespillet så godt som mulig. Det er ofte tricky å være så mange steder (rent musikalsk) samtidig. Lytte til andre, lytte til deg selv og lytte til helheten. Men det kommer jo også mye an på hva jeg spiller. Jeg blir nødt til å tenke forskjellige om jeg spiller klubbmusikk eller impro. I det siste har jeg faktisk jobbet litt med å kombinere de to sjangrene.

idea_buble_64Inspirasjon
Konserten ble filmet med flere kameras og er lagt ut i sin helhet på YouTube. Her kan dere se hvordan de to musikerene fant hverandre under fremføringen som skapte det nye verket.



facebook_64

Dersom du liker denne artiklen og syns Trommer.no fortjener oppmerksomhet - DEL dette på Facebook, tips venner og kjente, si din mening - om det så bare er ros :-)



 

Produkter i shoppen

Facebook venner

YouTube klipp


Trommer.no - gjør deg bedre

Motta Slagverknytt